DE SA BOUCHE DE LOUP


- MAGIC -

Le prolifique collectif nancéen (dont trois des membres forment également Etage 34), spécialiste de l'impro ultra-rock contrôlée mais pleine de furies telluriques et de calmes trompeurs, rencontre l'électrimprovisacousticien Jérôme Noetinger pour quatre essais (de huit à douze minutes l'essai !) plus ludiques qu'à l'ordinaire et un plaisir justement surdimensionné. Les cordes (basses, guitares) habituellement avides de fournaise laissent du champ à un bouillonnement de délires électroniques, ce qui allège l'ensemble et transforme la tension en une attention plus détendue. Le terme de chanson perd bien entendu ici toute signification mais on sent une cohérence, une complicité renforcées dans ces chemins tortueux ponctués d'innombrables accidents soniques burlesques ou dramatiques. Le plus abordable (et peut-être le meilleur) des albums de Soixante Etages. (Philippe Richard)



- FOETUSTRIEL -

Retour de notre collectif bien éclairé qui s'envoie en l'air à chaque nouvelle improvisation. Le ton est donné dès le début : faire sortir son instrument de ses gonds, l'exploiter à fond, le faire crier, le chatouiller, le tabasser, bref, une joyeuse déconnade en perspective. Laquelle, il ne faut pas se tromper, est plus qu'intéressante. Pour ses habitués de l'improvisation, tout est affaire d'énergie et d'entente musicale. Comme pour les autres "étages", on peut toujours noter un certain goût pour Dada "De sa bouche de loup". Laissez-vous emporter dans ce tourbillon infernal et cacophonique qui vous conduira directement à l'internement. (Julien Ottavi)



- DUTCH EAST INDIA -

Aggressively experimental music here, suggesting a more sampler-reliant Tuxedomoon or a collaboration (surely in the works as we speak...) between Xenakis and Paul "DJ Spooky" Miller. But wouldn't that just be Aksak Maboul... ? Opener "Textone" is the usual/expected swarm of bleating, scrapings, samplings, and dronings, driven forward by an insistent drumroll until it is fragmented by brutal tape-manglings. If Soixante Etages had carried the groove beyond this experimental breakdown, they'd be easily slotted beside Tortoise, Tone Rec, or Ulan Bator. Instead, they build from scratch - after a misleading lull - into an even more impressive jumble of incongruous sounds. "Dedicace Pour T.O." is straightforward (in technique if not effect) Shea-styled samplercraft, exceptional in its convolutedness and mercurial construction. The 'human beatbox' beginning of "60 Degrees" introduces a breathless slamprovisational streak in heavily-accented (and endearingly broken) English. Tape splicings and dicings and gusts of feedback create Negativland-ian textures while jazzy drumming keeps the track's shape (barely). There's an especially wonderful section (beginning at 4:48) where flute, marimba, plastic tube (?), and the frenzied percussion simulate a junkyard gamelan at double-speed ? This is followed by a flirtation with (almost) conventional songcraft ; but the effect is closer to early Illusion of Safety than it is to anything recognizable as verse-chorus-verse music. The scratchy funk-guitar of "Lopy-Tsirene" could be a manipulated sample or a live addition, but it's impossible to tell as it twists and flails in a void of heavy, stuttering bass tones. The sonic juxtapositions on this track are so extreme that they're indeniably comical - and somewhat reminiscent of Violent Onsen Geisha or Doc Wir Mirran. But Soixante Etages can also create moments of arresting beauty, often fleeting, confluences of tonality and texture which are almost heavenly in their simplicity. (Chris Blackford)